Nationaldagen?

Ett utdrag från konversationen mellan mig och Olivia påväg hem ifrån tävlingen.
Jag: Hur firas Nationaldagen här i Jönköping?
Olivia: Ingen aning, inte hört nått om nått firande, men skulle man fira det tror väl folk att man är rasist?
Jag: Nää, men det är ju inte läge för mig att vara ute och vifta med en sverigeflagga. Det är väl nu som sånna där hata-invandrare-organisationer är som mest aktiva.

Ja hur är det egentligen i lilla Sverige? Är Nationaldagen en dag för rasisterna eller en dag för hela befolkningen i landet? Bryr sig alla om och vet varför Nationaldagen firas och hurrar så mycket det bara går? 

I Norge är det ju fullt pådrag den 17/5 och i stort sätt alla går runt med norgeflaggor. På min gata har knappt någon satt upp sverigeflaggan. Vi firar ju Nationaldagen eftersom Gustav Vasa krönktes till kung den 6 juni och sen nått årtal. Det handlar inte om som det gör för så många andra länder att vi är fria och är ett självständigt land. Det har liksom alltid varit en självklarhet för oss. 

Nu har jag ingen snyggt avslut på det här men jag ska i alla fall hålla mig inomhus ikväll. Det är inte det att jag inte är stolt över att vara svensk men det är inte värt att utmana ödet ute på stan. Men det skulle va intressant att fråga en person som är aktiv inom sådanna organisationer vad man borde göra med oss blandrasade. Jag är ju hälften svensk och hälften afrikan.
Här i Sverige ser man rätt fort att jag inte riktigt passar in, i och med min hudfärg :P Och i Zimbabwe finns det fortfarande kvar folk som avskyr vita och tycker att mulatter som jag är det mest avskyvärda som finns. "En blandning mellan en förrädare och en vit". Det finns ju egentligen inget land där jag flyter in i, utan att någon ser att jag inte är 100% därifrån. 


Aja whatevva, jag ska i alla fall sitta här hemma och vifta med min sverigeflagga när matchen mellan Danmark och Sverige spelas ikväll! Hejja hejja !

Tjaow!


Kommentarer
Postat av: Jackie

Svar; Ja, tack ska du ha! Jag ska kämpa mitt yttersta för att nå målet, haha ;)

2009-06-06 @ 17:00:17
URL: http://musicmaestros.blogg.se/
Postat av: Nora

Tack, det tycker jag med. Du också :D Fin blogg!

2009-06-06 @ 18:12:58
URL: http://noriiz.blogg.se/
Postat av: Martina

haha kul du är ;) jag ser att det går bra för dig att locka besökare till din blogg :P

2009-06-06 @ 20:38:53
URL: http://maarooo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0